Als holistisch kindercoach is therapeutisch tekenen een van de belangrijkste en eerste methodieken die ik inzet. Uit een tekening die een kind maakt, kun je ontzettend veel informatie halen. Dit komt allemaal uit het onbewuste van een persoon.

Psychoanalytici (zoals Sigmund Freud en zijn leerling Carl Jung) gaan er vanuit dat mensen behalve een bewustzijn ook een onderbewustzijn hebben. In ons onbewuste worden veel herinneringen opgeslagen, zo ook al herinneringen uit de tijd dat we kind waren en ons missschien niet helemaal konden uiten met woorden of dat we eigenlijk helemaal niet beseften wat ons overkwam. Dit alles wordt opgeslagen in ons onbewuste.  

Als volwasenne kunnen we wel eens klachten hebben die we eigenlijk helemaal niet kunnen plaatsen. Het kan zijn dat deze klachten dus komen uit het onbewuste. Onze ‘verdrongen’ herinneringen vertonen zich vaak via anderen wegen, zoals in dromen, lichamelijke klachten en/of zelfs psychische klachten. 

Uit tekeningen kunnen we, door middel van symbolische betekenissen van beelden en figuren, opmaken wat er in het onbewuste speelt. En zo dus ook oorzaken van klachten opsporen en daarmee aan de slag gaan. Tekeningen zijn op die manier dus eigenlijk projectievelden waar het onbewuste zijn boodschappen vertoont. 

Een tekening van mijzelf tijdens mijn opleiding.

Ook tijdens de opleiding mochten we zelf ervaren wat therapeutisch tekenen met je doet. 

Zo kun je al boodschappen halen uit het kleurgebruik, welke kleuren komen er voor, is er een kleur die overheerst, hoe hard er is gedrukt op het potlood of wasco tijdens het tekenen, staan bepaalde lijnen op een andere manier, wat voor vormen komen er in de tekening voor. Zijn er dieren getekend, wat is er getekend, of zelfs, wat is er niet getekend? Etc.

Uit een tekening kun je heel veel informatie halen, het belangrijkste is natuurlijk ook om in gesprek te gaan met de tekenaar, zodat die ook kan vertellen wat hij/zij heeft getekend. Zodat je ook niet iets verkeerd kunt interpeteren. Bijv. een rotte appel op de grond aanzien voor een bom. Dit heeft natuurlijk een hele andere betekenis. 

Uiteindelijk ga ik dan als kindercoach, in een apart gesprek met de ouders, bespreken wat ik in de tekening zie en welke boodschappen ik eruit kan halen. Zodat we die kunnen bespreken en kijken wat we verder kunnen gaan doen. Allemaal in samenspraak, om zo samen als team de oorzaak van het probleem op te lossen.